

به نام خدا
گزارش روز دهم از مدرسه تابستانی کسب و کار شریف
دهمین روز از مدرسه تابستانی کسب و کار شریف، چهارشنبه ۲۴ مرداد ماه در دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.
مباحث مالی و سرمایه گذاری توسط دکتر جعفری برای دانش آموزان گروه ب و مباحث بازاریابی توسط دکتر کرمی برای دانش آموزان گروه الف، تدریس شد.
در ابتدای کلاس گروه ب، دکتر جعفری به توضیح مفاهیم هزینه و سود و سرمایه و سپس به معرفی انواع مخارج پرداخت:
- مخارج جاری: خرج های روزانه یا ماهیانه (منافعی کمتر از یک سال دارند )
- مخارج سرمایه ای: هر خرجی که بیشتر از یک سال به ما منفعت دهد.
معرفی و توضیح انواع کسب وکار از جمله مباحث مطرح شده در سانس دوم این گروه از دانش آموزان بود.
انواع کسب و کار شامل:
- کسب و کار تولیدی
- کسب و کار بازرگانی
- کسب و کار خدماتی
در سانس سوم نیز گام های نگارش پلن مالی برای دانش آموزان توسط دکتر جعفری شرح داده شد.
- مدنظر قرار دادن هر منبع درآمد، محصول یا فعالیت
- به دست آوردن ظرفیت بازار از طریق تحقیقات بازار یا امکان سنجی
- محاسبه کردن درآمد ( تعداد فروش × قیمت هر محصول )
- تهیه جدول اصطحکاک
- محاسبه هزینه های غیرقابل پیش بینی
- محاسبه سرمایه کل ( سرمایه در گردش + سرمایه ثابت )
در ابتدای سانس اول از گروه الف، دکتر کرمی برخی از مفاهیم اصلی و مهم بازاریابی را برای دانش آموزان تدریس و به سه روش بازاریابی کلاسیک اشاره کرد.
- روش تولیدمحور: تولید انبوه و قیمت مناسب
- کیفیت محور
- فروش محور: حراج، تخفیف و تبلیغات از تکنیک های این روش است.
در ادامه دکتر کرمی به مقایسه نحوه فروش برخی از برندها ار جمله کوکاکولا و اپل پرداخت و برای توضیح مفاهیم عرضه و تقاضا دو خدمات آنلاین اسنپ و تپسی را مثال زد و آنها را با یکدیگر مقایسه کرد.
در سانس دوم روش های مارکتینگ نوین بحث شد.
- بخش بندی کردن بازار
- خواسته ها، نیازها و رفتار بازار را مطالعه کردن
- رضایتمندی: سوددهی
- بازاریابی یکپارچه: هماهنگ بودن در ارتباط با مشتری
- خلق ارزش برای مشتری و سازمان
در سانس سوم نیز دکتر کرمی برای دانش آموزان مباحث برند و برندینگ را تدریس کرد. ابتدا کلاس را با تعاریفی از مفاهیم برند و برندینگ آغاز کرد. در ادامه ویژگی های یک برند نام برده شد. یک برند باید دوست داشتنی، یادآوری کننده، قابل انتقال و با معنی باشد.