

به نام خدا
گزارش روز نهم از مدرسه تابستانی کسب و کار شریف
نهمین روز از مدرسه تابستانی کسب و کار شریف، دوشنبه ۲۲ مرداد ماه در دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.
برای دانش آموزان گروه ب، درس بازاریابی توسط دکتر کرمی و برای دانش آموزان گروه الف، مباحث مالی و حسابداری توسط دکتر جعفری تدریس شد.
در ابتدای سانس اول از گروه ب، دکتر کرمی به سه روش بازاریابی کلاسیک اشاره کرد.
- روش تولیدمحور: تولید انبوه و قیمت مناسب
- کیفیت محور
- فروش محور: حراج، تخفیف و تبلیغات از تکنیک های این روش است.
در ادامه دکتر کرمی توضیح داد که این سه روش تمرکزشان بر فروش بیشتر بوده است و برای رضایتمندی و وفاداری مشتری ارزشی قائل نبودند.
سانس دوم با معرفی مارکتینگ نوین شروع شد.
- بخش بندی کردن بازار
- خواسته ها، نیازها و رفتار بازار را مطالعه کردن
- رضایتمندی: سوددهی
- بازاریابی یکپارچه: هماهنگ بودن در ارتباط با مشتری
- خلق ارزش برای مشتری و سازمان
در سانس سوم نیز دکتر کرمی برای دانش آموزان از گام های بازاریابی صحبت کرد.
- بخش بندی کردن
- بازار هدف
- برای برند خود جایگاه درست کردن: ایجاد تمایز، ایجاد ویژگی منحصر به فرد
در سانس اول از کلاس های گروه الف، دکتر جعفری درآمد، دخل و خرج، بدهی، سود و سرمایهگذاری را به زبان ساده توضیح داد. سپس به معرفی انواع مخارج پرداخت:
- خرج های جاری: خرج های روزانه یا ماهیانه
- خرج های سرمایه ای: هر خرجی که بیشتر از یک سال به ما منفعت دهد.
در ادامه دکتر جعفری ایده های دانش آموزان را پرسیده و سود، درآمد و هزینه های هرکدام را بررسی و تجزیه و تحلیل کرد.
در سانس بعد نیز مباحث مرتبط با کشش و وضعیت بازار و قیمت گذاری بر روی کالاها توضیح داده شد.
در انتها ایده یکی از بچه ها به عنوان نمونه انتخاب شد و تمام مراحل تجزیه و تحلیل مالی و حسابداری آن به تفصیل بررسی شد.
در پایان کلاس های روز نهم، دانش آموزان هر دو گروه، بازی نجات تخم مرغ را در حیاط دانشکده مدیریت و اقتصاد انجام دادند.